Tidlig sommerferie

Maj har i grunden været en dejlig måned. Den startede som April sluttede med konfirmation, Denne gang var det min kusine Sandra som skulle konfirmeres, i den anledning drog vi alle til Sjælland. Vi havde nogle rigtig hyggelige dage inden ved Mette og Rasmus og deres børn Carl og Alma. Carl og Almas værelse blev hurtigt invaderet og  Valdemar og Carl fandt hurtigt ud af at lege sammen som sædvanligt lige som Liva og Alma også fandt godt ud af det og det er jo rart når ungerne kan være mere eller mere selvkørende bare lidt tid, for så har forældrene bare lige et lille frikvarter til at kunne snakke sammen. Søndag den 6/5 Sandras konfirmation blev afholdt i det Nordsjællandske. Liva havde som sædvanligvis travlt med at vandre rundt og se på alt og hun forsøgte sig også med at åbne døren, dette er dog ikke nemt når man hænger i dørhåndtaget og står på døren. En dejlig dag og vi fik samlet lidt op på hvad der sker hos min store bror.

120531_img_3825Liva er begyndt at snakke og i modsætning til tidligere så kan vi nu forstå hvad hun siger og ordene vælter ud af hendes mund. Det var specielt mens vi var på ferie at hun for alvor tog fat på talens svære kunst og her et et lille uddrag af de ord som hun siger : Is, abe, gynge gang, tørstig, mere, mig, hånd, fod, arm, pande, mund,  hår,  tørstig, puha, baby, mange, morgenmad, god morgen  0g ikke mindst mor mor mor mor mor mor. Et ord som vi ikke helt kan få Liva til at forstå den rette mening med er traktor, hun siger traktor om stort set alle køretøjer men specielt lastbiler og heldigvis traktore går under samme betegnelse TRAKTOR. Valdemars helt store lidenskab lige for tiden er 100% at spille på vores tablet og han er faktisk ret god til det, selv som det er lidt komplekse spil han går i krig med. ynglingen lige nu er “Where is my water” eller “Cut the rope“. Det er rigtig godt til ham og han lære rigtig meget af at spille dem så han få lov, men vi prøver at lære ham at han også skal lege med alt det andet legetøj og at han kun må spille hvis han har spurgt om lov og det virker til at vi har fundet en fornuftig balance. Begge unger var også meget glade for vores lille udflugt til middelalder træf på søndermølle i Viborg, her var boder og stande som alle havde et eller andet at gøre med middelalderen, menuen til frokost var stuvet hvidkål med Bacon og rugbrød og til dessert fik vi arme riddere, ikke så dårligt til slut var der ridder show med flotte heste og ryttere som lavede lanse kamp og fægtning meget spændende og underholdende.

120531_img_3903Sidst på måneden var det blevet tid til en velfortjent lille ferie. Vi havde fået et rigtig godt tilbud på en uge med All. Incl. på et familie hotel i Side Tyrkiet. Dette tilbud var for godt til at modstå og vi drog alle sammen mod Billund Torsdag den 24/5 for at rejse. Flyveturen gik rigtig godt trods det sene tidspunkt og vi nåede ikke frem til hotellet før kl. 01 om natten lokal tid. Men ungerne faldt fint i søvn og sov faktisk lidt længe næste morgen. Herefter stod den på afslapning, dvs. så meget afsplapning som familie ferie med 2 små børn giver, men vi fik alle slappet af og vi hyggede os rigtig meget. Ferien blev overvejende brugt på hotellet, de havde jo alle faciliteterne med pool, restaurent, snaks bar, is, pandekager, alm. bar til drinks, øl osv. En enkelt dag tog vi dog ind til Side by for at se de gamle ruiner fra omkring år 0 og kigge lidt på de store shoppings gader med alt muligt skrammel. Vi fandt dog nogle enkelte småting som vi valgte at gå i forhandling om prisen på, nogen gange nåde vi til enighed og andre gange ja så gik vi bare. Selve ruinerne var ganske fine men det var hurtigt been there, done that.   To gange var vi på stranden og vi fik leget lidt i sandet og alle bortset fra Liva fik sobbet lidt i middelhavet, men vi tog begge gange hjem efter en lille 1½ times tid, da Liva skulle sove og have frokost og dette var bare nemmest når vi var på hotellet.  Eftermiddagenes store højdepunkt var hel klart frisk lavede pandekager med chokolade eller ost, uhm de smagte godt. Vi havde dog lidt ondt af den dame som havde fået pandekage jobbet, for hun lavede pandekager om morgenen, når vi kom til morgen mad og igen om eftermiddagen 2 timer i 28 graders varme, stakkels dame. Valdemar som også hjemme er glad for svømmehallen tog godt i mod både børne poolen men ville helst i den store. Her plaskede han rundt med sine svømmevinger på armene og sprang i fra kanten og tog også springet fra en høj kant, sejt syntes vi. Liva var også glad for børne poolen og efter et par prøve runder var hun næsten selvkørende i det lave vand.

120531_img_0350Selvfølgelig blev Morsdag også markeret, mest med stort morgen bord med rundstykker, æg og kage. Men i unger havde fået far til at  sørget for en dejlig gave til hende, nemlig et par flotte øre ringe, som hun blev meget glade for.  afslutningsvis kan vi fortælle at kort efter ankomsten hjem fra Tyrkiet skulle vi have Åbent hus og her kom et par som vi venter at høre tilbage fra på et eller andet tidspunkt.