1/8 -2011 Valdemars første dag i børnehaven, han er nu en FALK, eller sagt på en anden måde i falke- gruppen i børnehaven. Alt i alt er det gået rigtig godt med at starte i børnehaven Valdemar er travlt optaget af alt legetøjet og hver morgen når vi aflevere ham suser han over for at lege og har næsten ikke tid til at sige farvel. Også hjemme leger Valdemar men nu begynder legene at tage form af små historier,  det kan være noget han oplever eller han har set på fjernsynet som nu bliver til leg. Fx. så leger han Brandmand Sam bare med sine biler, lego figurer og telefonen. Han kan også sidde længe og lege med sine biler eller tog og samtidig sidde og fortælle en historie om hvad der sker, dette er fantastisk at stå og lytte til, for hans sprog udvikler sig helt vildt. Valdemar har i lang tid gentaget hvad vi siger men nu begynder han også at sætte det ind i en sammenhæng og lige pt. så skal vi lave aftaler om alt og specielt med mor og lige som alt også er om 5 min.

IMG_7051Som titlen antyder har august også været lig med, tid til familien, for jeg gik på ferie den 4 august efter en nattevagts maraton på ialt 56 timer og det tog lige nogle dage at komme sig over og få rettet op på dag og nat. 3 ugers ferie var derfor velfortjent. Den første uge af ferien var Valdemar stadig i børne have, da vi syntes det ville være synd at lade ham starte i kun 1 uge og så tage ham ud i 3 uger så hellere 14 dage hvor han kunne vende sig til det hele og derfor bedre kunne glæde sig til at skulle tilbage igen efter ferien. Ferien har overvejende været hjemlig hygge og vi har nydt de “få” dage hvor vejret har været godt til udendørs liv. Den første weekend tog vi i sommerhus med Lars, Mayling, Sylvester og Felix, oppe ved Løkken. Her må vi så nok sige at DMI godt lige kunne have været lidt mere præsis i deres vejrudsigt for den sagde skyet med regn og for årstiden lave temperature omkring 15-18 grader. Virkeligheden blev nemlig en helt anden for godt nok regnede det lidt torsdag aften da vi ankom til sommerhuset men fredag morgen var himlen blå med kun lidt skyer og dette vejr holdt til vi igen kørte mod Viborg søndag. Vi havde nogle rigtig hyggelige dage deroppe med flere ture til stranden, her badede Sylvester og Valdemar, de var nogle rigtige vandhunde. Vi var også i en lille family farm fun park = nedlagt landbrug med forskellige dyr som børnene kunne fodre og lege med. Her havde ungerne også en fest og specielt den hjemmelavede drage som var placeret ude i en lille sø var et hit. Valdemar var også godt underholdt med at fodre kaniner og geder. Vi forældrene fik en god gang underholdning da vi betalte entre for her blev vi meget kunstnerisk/dramatisk vist at spagetti var til gederne og gulerødderne var til kaninerne. Vi var også forbi Løkken nogle gange og et par is blev nydt i det gode vejr.

IMG_6880Ellers blev ferien brugt hjemme i Ravnstrup med enkelte afstikkere til bla. Ikast for at besøge Annemette og Rasmus og deres unger, i Holstebro for at besøge Farmor og Keld og en tur i svømmehallen som både Liva og Valdemar nød. Hjemme optrappede Jennie og Anja deres løbetræning som nu er oppe på 3 gang om ugen +/- 1 og det var godt at jeg har købt ny cykel for en brækket lilletå satte en midlertidig stopper for mine løbeture. I stedet kom jeg i gang med at cykle nogle gode ture omkring Ravnstrup, Dollerup bakker, Viborg. En enkelt dag tog jeg mig sammen og kørte en tur i skoven for rigtig at få cyklen prøvet af, dette var rigtig sjovt og bestemt ikke sidste gang at jeg køre off road.

Vi har Liva mistænkt for, at syntes hun bliver forsømt, for hun kravler ofte meget resolut hen til Frejas´s madskål og napper nogle kattemads kugler og begynder at spise med stort velbehag til vi får hende fjernet fra skålen og fisket kattemaden ud af hendes mund. Bortset fra grød så får Liva lov at spise selv og dette er jo stadig fantastisk at se på men knapt så fedt at skulle ryde op efter, men det er jo den eneste måde at hun lære det på. Det hjælper også med tyggeriet at Liva nu har to extra tænder på vej og det bliver lidt sjovt når de nu er fremme for det er hendes hugtænder, som er på vej, så sikke et smil hun får. Hun bliver en rigtig lille quark :-). Liva er næsten mere oppe at stå end hun kravler og hendes gåvogn bliver i den forbindelse flittigt brugt og alle ting som hun kan rejse sig ved blive brugt som støtte til hendes gang. Liva må siges at være en rigtig lille mors pige og indimellem kan vi næsten ikke få hendes væk fra mor og vi er også overbevist om at hun har lært at sige moar det er i hvertfald det ord/lyd hun siger mest. Men sidst i August begynte Liva i vuggestuen i Spurvehuset, samme sted som Valdemar går i børnehave, og tiden som alene baby hjemme  nærmer sig sin afslutning og den sidste uges tid blev brugt til at få Liva stille og roligt kørt ind i hendes nye hverdag. Det er gået rigtig fint Liva har været derinde nogle timer. Hun leger og er nysgerrig og har sovet samt spist derinde uden nogle store problemer.

IMG_0514Afslutningsvis kan vi fortælle at huset stadig er til salg og at trods en rimelig interesse på de ugenslige web interesse mails vi modtager så har vi kun haft enkelte fremvisninger som vist heller ikke gik vores vej.