Efter 5 travle dage med at få afviklet diverse ting efter brylluppet, var det fredag den 10/8 kl. 03.00 tid til at drage mod Billund for at tage på en velfortjent Bryllupsrejse.

Rejsen til Mexico forløb uden problemer, i lufthavenen mødte vi et andet dansk par ligeledes på bryllupsrejse med samme rejse arrangør som os og vi kunne så sammen deles om udgiften til en taxa til hotellet.
Velankommet til hotellet, gik der ikke ret længe inden vi lå på stranden og slikkede den første delige varme mexicanske sol og med velbeheg kunne smide os i det fantastiske caribiske hav.

ferie_016_img_7745

De første dage gik hovedsagelig med at slappe af på stranden og nyde livet med god mad, drinks og hinanden. Vi spiste morgenmad på hotellet morgenmadsbuffet og gik ofte ture op i byen (playa del carmen) for at få noget frokost på de lokale spisesteder. Om aftene spist vi på Hotellets resturent, her var maden godt varieret og nogle dage havde vi to forskellige hovedretter at vælge imellem andre var det en buffet. Vi gik aldrig sulten i seng for der var altid forret, hovedret og dessert. Generelt kan man sige at maden var helt fantastisk og ikke så fed som mexicansk mad kan være herhjemme. deres salsa og guakomole var altid velsmagende og for det meste ikke alt for stærk – vi fik dog også prøvet nogle MEGET stærke salsa´er og det sjove var at de typisk var grønne og ikke røde som man ville forvente.

Efter nogle dage på hotellets dejlige sandstrand, var det på tide at komme afsted på nogle ture for at få set lidt på Mexico. Vi lod os lokke af en af de højtråbende Tour arrangører og bookede en tur til Chitzen Itza. Chitzen Itza er et af verdens nye 7 vidundere, og er et gammel Maya tempel område, hvor der for mange år siden (2000-3000) blev ofret mennesker til guderne for at sikre den årlige høst, det var også ved dette chitzen Itza at mange uoverenstemmelser blev afgjordt i et boldspild.ferie_082__mg_7302
Dagen efter Chitzen Itza turen var vi i (Xcreat), en stor forlystelses park med masser af underholdning, forlystelser, seværdigheder og Mexico´s dyr og fauna. Om aftene var der et stort show omkring Mexico´s historie startende tilbage omkring maya indianerne og frem til i dag. showet var musik, dans og akrobatik. Af andre Aktiviteter kan nævnes at vi var ude at snorkle, svømme med delfiner og (måske ikke så aktiv) få massage.
En af de sidste ture vi var på gik til Tulum – Et andet Maya tempel som i modsætning til Chitzen Itza ikke blev brugt til menneske offeringer men kun som religiøst samligssted. Tulum var rigtig flot, de gamle ruiner lå lige ud til det Caribiske hav og vejeret var helt fantastisk så det var picture perfect… og der blev da også taget en masse billeder.ferie_249__mg_7927

Efter en lille uges tid begyndte rygterne at flyve om den måske kommende Hurricane Dean, vi lod os dog ikke sådan slå ud, vi var på nogle af ovenstående ture, nød dase livet på stranden ved hotellet. Men lørdag syntes vi dog at vi nok lige for en god ordens skyld burde ringe til SOS international for lige at høre hvordan vi skulle forholde os. Her fik vi at vide at vi burde rejse væk eller ihvertfald finde et sikkert hotel et eller andet sted.
Det skulle vise sig at være noget mere kompliceret en som så for de hoteller vi kunne ringe til talte kun spansk eller også kom vi ikke igennem. Vores hotel kunne heller ikke hjælpe os uden først at tale med vores rejse arrangør hvilket ikke er ret nemt i weekenden hvor rejse arrangøre som bekendt har lukket i Danmark… nå men det lykkes at finde et hotel i nærheden som lå sikkert, et godt stykke væk fra kysten. Her kunne vi booke os et værelse til de ekstra dage som vi skulle være i Mexico pga. stormen.

Mandag den 20/8 blev en meget spændene dag, lidt for spændene vil nogle sige… hvordan forbereder man sig på at skulle opleve en Tropisk Hurricane Level 5… ja det er ikke ret nemt for man har jo kun oplevet en dansk Vinterstorm… og sådan en kan være en voldsom oplevelse men er jo ikke andet en lidt blæsevejr i forhold til en kategori 5 Hurricane som rammer kysten med en konstant vind på 280 km i timen.
Vi blev af hotellets personale bedt om at gå på vores værelser kl 20 om aftenen og så blive der til de næste morgen fløjtede 3 gange… hotel værelset var vendt på den anden ende… topmadrassen var sat op for vinduet, møblerne var placeret foran madrassen og det som var tilbage af sengen var ikke speciel konfortable at ligge på, men det lykkes dog for os begge at få sovet nogle timer lidt on/off.fra stranden ved vores hotel

Dagen efter ca. 12 timer på værelset kunne vi igen komme ud og så på skaderne. Skaderne var til at overskue… lidt palmeblade, nogle væltede borde og vand skader på de bygnninger som lå tættest på stranden. Vi var også nede for at se til vores gamle hotel og her kunne vi se at der havde været vand ca. 60 m op på hotellets grund og alle ocean view værelserne var oversvømmede.

Onsdag den 22/8 kl. 12 var det blevet tid til at rejse hjem. Vi blev hentet i god tid på hotellet og kørt til lufthavnen, vi havde planlagt at være der i god tid så vi også havde tid til at få noget frokost inden den lange rejse hjem. Det hele så godt ud da vi kom til lufthavnen, vi havde 3 timer til at få os checket ind og så noget at spise. Men så nemt skulle det vise sig ikke at blive, efter at have stået i kø i ca. 1 lille times tid nåede vi endelig op hvor det snart var vores tur, men så blev vi sat over i en anden kø og her stod vi så i ca. 2 timer uden der stort set skete noget. problemet var at der kun var en til at dobbeltchecke vores bagage for at sikre at det nu også kom hele vejen til billund. Da vi langt om længe ver blevet checket in fik vi pladser i hver sin ende af flyet. så uden nogen frokost og uden ret mange penge at købe en snak for gik vi sultne ombord i flyet og på det tidspunkt havde vi fået pladser ved siden af hinanden.

På den sidste del af turen hjem, fra Amsterdam til Billund, måtte vi nødlande pga. en fugl som var fløjet ind i flyets motor, men vi lande som vi skulle i Billund efter lang rejse men en fantastisk dejlig og uforglemmelig bryllupsrejse.